Weet jij wie er mee kijkt?



Ben jij ook zo iemand die zegt dat "jij niets te verbergen heb" en "bij mij valt niets te halen"

Word jij ook gek van mensen die als zaken over het internet moeten gaan, "paranoia" zijn.

Dan moet je misschien maar niet verder lezen. Maar als je toch iets te verbergen hebt hier gaan we.

Mijn astma medicijnen waren op. Nu maak ik er geen geheim van dat ik astma heb maar ik loop er ook niet mee te koop.

Techniek staat voor niets en medicijnen kan je tegenwoordig gewoon via internet bestellen. Niet op één of andere duistere website maar gewoon op de site van je huisarts.

Dus snel naar de site van de huisartsenpost.

Mijn Internet Service Provider, zorgt er voor dat mijn computer contact krijgt met de "computer" van de huisartsenpost. 
Mij ISP (in dit geval Ziggo) weet dus dat ik de hulp van een dokter nodig heb. 

Op de website van de huisartsenpost krijg ik eerst de bekende cookie melding te zien. Dan gaan er in mijn hoofd al wat alarmbellen af. Waarom gebruikt de website van de dokter cookies?

Na een kleine zoektocht in de broncode (de code waarin staat hoe de website werkt) zie ik Google Analytics staan.

Logisch want als website eigenaar wil je wel weten hoe je site presteert. 

Dit betekent wel dat Google ziet dat mijn ip adres (identificatie nummer van jouw computer) contact maakt met de site van de dokter. Omdat ik net mijn Gmail heb gecheckt weet Google dat het ip adres bij mijn gegevens hoort en dat ik dus nu de hulp van de huisartsenpost nodig heb.

Maar in de code staat nog meer. Google Fonts. Dit betekent dat de website lettertypes van Google gebruikt.

Hierdoor ontstaat er een tweede link. Google levert aan jouw computer de letters van de website van de dokter. Google weet dus letterlijk welke tekst er op de website staat en op welke link je klikt.


Ik klik door en vraag een herhaal recept aan. De verbinding is beveiligd dus er kunnen onderweg niet nog meer mensen meekijken (daar ga ik nu maar even gewoon van uit. Dit is namelijk niet he-le-maal waar)

Ik moet inloggen met DigiD.

Dus nu weet ook DigiD (= Logius / Ministerie van Binnenlandse zaken en Koningsrelaties) dat ik de hulp van de huisarts nodig heb.

Geen cookies deze keer. Maar inloggen gaat of met SMS of met een DigiD app.

Dus nu weet ook mijn telefoon provider (T-mobile) dat ik mijn DigiD gebruik en als ik de DigiD app start is Google ook weer van de partij.

Een leuk feitje om te weten: als je ergens moet inloggen dan kan je er van uitgaan dat alles wat je doet, geregistreerd wordt. Dus als je aan het eind van het jaar je zorgverzekering wil aanpassen of je de belasting aangifte moet doen, dan log je weer in met je DigiD!

Ik wil niet zeggen dat DigiD nu zaken met elkaar verbindt maar hoe zit dat over 10 jaar? Weet jij welke politieke wind er dan waait! Als je denkt dat dat nooit gaat gebeuren... Kijk naar Amerika. Daar probeert Trump (wat ook al een verhaal apart is) te achterhalen wie op Facebook tegen hem heeft geklikt.

Het internet heeft zeker voordelen. Maar het gebruik ervan laat wel een digitaal spoor achter. Hoe meer je online doet des te meer sporen laat je achter. Uit al deze kleine beetjes data wordt uiteindelijk een patroon zichtbaar. Daar maken sommige bedrijven graag gebruik van.

Ik heb (n)iets te verbergen maar dat is geen reden om alles zo maar rond te bazuinen. Ja, ik ben wel wat paranoia dus soms vind ik het gewoon net iets beter om lekker ouderwets te bellen.

"Voor spoedgevallen toets 1,
voor herhaal recepten toets 2,
om een assistent te spreken toets 3"


p.s. Voor wie echt denkt dat ik spoken zie raad ik aan om het boek Take back your Privacy van David Haywood Young te lezen. Kan gewoon op je telefoon.