Teveel moeite

telefoon


De telefoon gaat..... hij gaat nog een keer.

Mijn vrouw en ik kijken elkaar aan. Wie staat er op? Wie loopt er naar de telefoon om hem op te nemen?

Ondertussen denk ik "wie belt er nu nog op onze vast lijn" en "waarom belt hij/zij niet maar mijn mobieltje" maar vooral "Stuur gewoon een Whatsappie!"


Best gek. 25 jaar geleden stond je gewoon op om de telefoon op te nemen. Dan hing je een uur lang aan de telefoon en had je het over van alles en nog wat. Voor je het wist was je avondeten koud en zat de rest al aan de koffie. Maar je had wel even gezellig bijgekletst.

We krijgen als Nederlander gemiddeld 65 Whatsapp berichten per dag. 65 Keer een ping vanuit je broekzak die je niet KAN negeren. Want je kan wel eens iets belangrijks missen.

Stel je voor dat je vaste telefoon 65 keer per dag over ging. Als je dan opneemt dan hoor je alleen maar: "We zijn thuis" vervolgens leg je de telefoonhoorn weer neer en 2 minuten later gaat hij weer "Alles is goed gegaan" Dan gooide je dat ding toch acuut het raam uit!

We leven in een periode waarin er meer manieren voor communicatie zijn dan ooit tevoren. Gevolg is dat we de hele dag kleine stukjes informatie ontvangen. Informatie waar je eigenlijk niets aan hebt en niets mee hoeft.

Uiteindelijk komt er niets uit onze handen en lukt het niet echt om ons te concentreren. We worden steeds weer gestoord. En als we even niets te doen hebben kijken we snel op Facebook of Twitter. Hebben we niets gemist?

Ik denk dat als we over 10 jaar terug kijken naar dit moment we ons echt afvragen waar we mee bezig waren. Wat was er nu echt zo belangrijk dat het zoveel tijd heeft gekost. Waarom moesten we al onze momenten met elkaar delen.

Tot die tijd heb ik Facebook en Twitter van mijn telefoon verwijderd en staan al mijn notificaties uit. Ik post alleen iets als ik echt wat te melden heb en probeer niet te scrollen door de timeline.

Mijn leven laat ik niet bepalen door een klein beeldscherm. Dit scherm wordt meer en meer gecontroleerd door een paar grote bedrijven. Bedrijven die er alles aan doen om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden zodat zij meer geld verdienen.

Ondertussen gaat het leven voorbij en maak je niet echt iets meer mee. Je wordt alleen maar gefrustreerd en opgewonden.

En lui.... Want naar de telefoon lopen is al teveel moeite.