Zet mij maar op het beklaagde bankje


Kastell Hoensbroek in Zuid Limburg
Kasteel Hoensbroek


Op vakantie zijn betekent dat je zo nu en dan op museum, kerk en kasteel bezoek gaat. Ook ik ontkwam er dit jaar niet aan. Een bezoek aan kasteel Hoensbroek. Vol goede moed ging ik van start.

Het is niet dat ik het dan zat ben om wat te leren. Maar om in een muffe ruimte te lezen dat er ooit een markies Hoens en jonkvrouw Broek hier samen een wijntje hebben gedronken, is hetzelfde als iemand over 400 jaar, in Lech leest dat Willem Alexander en Maxima elk jaar hier op de sneeuw hebben gestaan.

Niet echt belangrijk en je hebt niets aan die informatie.

Ook een beschrijving; deze ruimte is nu ingericht als keuken maar was ooit een slaapvertrek. Tja wat moet je er mee. Schroef dan ook nog wat nep wapens aan de muur en dan is het voor mij wel klaar.

Zet mij dan maar op een beklaagde bankje in de zon. Koffie er bij, dan ben ik helemaal tevreden.

Gelukkig zijn er wel andere mensen, zoals mijn vrouw, die vol enthousiasme door zo'n kasteel heen stormen. Verbanden leggen met andere gebeurtenissen. Verhalen verzinnen over jonkvrouwen en ridders.

Elke plee, kotsgat en kerker van alle kanten bekijkend en alle schildjes met informatie van voor tot achter lezen. Alle informatie wordt opgenomen als een spons.

Dankzij dit enthousiasme blijven kastelen en andere belangrijke gebouwen bestaan. Zodat wij, de zeurpieten, die elk jaar weer vol goede moed kunnen gaan bezoeken.

Welk bekend kasteel, museum of kerk heb jij dit jaar bezocht? Laat het mij hieronder weten.