Eén manier om de afvalberg kleiner te maken: Stoppen met klantvriendelijke verspilling

Ga verspilling tegen. Neem de zooi gewoon niet meer mee.
Dit gaat zo de vuilnisbak in!


Zaterdagmorgen 7 uur. Ik was vroeg opgestaan om mijn tijd op breedbeeld internet te claimen. Toen ik beneden kwam werd ik begroet door een knipogende modem. Meestal betekend dat, dat er een update klaar staat maar na een kort onderzoek bleek dat er gewoon geen internetverbinding was. De Ziggo modem was overleden.

Omdat de mannen nog sliepen en het nog wel even duurde voordat de grote data stream op gang zou komen had ik alle tijd om contact op te nemen met de helpdesk van Ziggo*. Na een net iets te lang keuze menu had ik contact met Chantal.

Met haar sprak ik af om met het modem naar een Ziggo-shop  in Amsterdam te rijden. Om daar te testen of het modem stuk was of dat de voeding de geest had gegeven. Ik koppelde alle snoeren los en met het modem onder de arm stond ik een uur later in Amsterdam.

In de Ziggo Store* kwamen we er snel achter dat het inderdaad het modem was die kapot was en de vriendelijke verkoper bood mij meteen een nieuwe modem aan. Even de gegevens controleren en daarna liep de verkoper naar achter om vervolgens met een hele grote doos terug te komen.

Verbaasd keek ik hem aan en vroeg: Mag ik misschien alleen het modem mee nemen?
-In de doos zit alles wat u nodig heeft om de boel aan te sluiten meneer, was zijn antwoord.
-Ja maar dat ligt thuis nog gewoon op zijn plek. Alle kabels en stekkers die ik nodig heb, die heb ik al.
-Ja meneer, maar zo weten wij zeker dat alles klopt.
-Dus ik neem dit mee, en dan gooi ik het thuis gewoon weg.
-Ja meneer, dat is hoe het meestal gaat.
-Maar dat is toch verspilling? Zei ik verbaast.
-Ja meneer, ik kan een notitie maken dat u er zo over denkt.
-Ja maar dan zit ik thuis met al die troep waar ik niet op zit te wachten.
-Wat verwacht u dan van mij meneer?
-Ik wil alleen het modem.
-Die zit in de doos meneer.

Omdat deze discussie nergens heen ging maakte ik, in de winkel, de veel te grote doos open om te zien dat hier 2 kleine doosjes in zaten. Één herkende ik als modem en in de tweede zaten allerlei kabels en spliters.

Achter me hoorde ik een verbaasde stem vragen: "pakt u hier de doos uit? Wat moet ik er dan mee?" "Ja, dat weet ik ook niet" was mijn reactie. 'Maar ik heb het niet nodig dus neem het ook niet mee." "Ik zou dan wel een coax kabel mee nemen als ik u was" was de respons van de verkoper. Dat vond ik een goed idee en een extra ethernet kabel is ook altijd wel handig. Dus deze legde ik op de doos van het modem.

"Ik neem aan dat het i.p. adres van het modem in dit boekje staat?" En zonder het antwoord af te wachten zette ik de lege doos met een aantal kabels en splitters onder de balie en liep met de modem en een aantal kabels de deur uit. De verbaasde verkopers* achter latend "Dank U wel en goedemorgen...."

Thuis gekomen pakte ik het modem uit en sloot alle kabels, die gewoon op de plek lagen waar ik ze had achter gelaten, aan en binnen 1 minuut had ik weer gewoon internet. Geen enkele nieuwe kabel of stekker nodig gehad. Voor de zekerheid nog wel even een ethernet kabel vervangen, maar dat was eigenlijk niet nodig. Maar ja dit kabeltje zat nóg eens extra bij het modem. Nou ja vooruit dan maar.

En de rest van de kabels die ik toch mee had genomen? Die gaan over een half jaar gewoon de vuilnisbak in. Wat een verspilling!

Wat doe jij tegen verspilling? Laat het mij hieronder of op Facebook weten.

*Ik ben uiterst vriendelijk en professioneel geholpen door alle medewerkers van Ziggo.